Med investeringen i en kranmonterad Gripper blev ett nytt affärsområde i KM Däckservice lönsamt!
Jarmo Maunu satt i lastbilen med två av sina anställda och återvände från en 30 mils resa för att ersätta en uppsättning EM-däck för en kund.
Jarmo utvärderade resan och kostnaderna. Vid den tiden gjordes installationen av EM- och OTR-däck oftast bara för att få beställningen för däcken. Och installationerna var i bästa fall bara marginellt lönsamma.
Jarmo och hans bror Karis verksamhet, KM Däckservice och KMrrr, verkar i norra Sverige och Finland. Den totala omsättningen är mer än 55 miljoner Euro främst från däckdistribution.
De har etablerat ett nytt affärsserviceområde med däcktjänst på plats med installation.
För att den nya däcktjänstverksamheten ska vara lönsam och möjliggöra expansion i både Sverige och Finland insåg Jarmo att de behövde en teknikuppgradering för att minska antalet timmar som används per installation.
Lösningen blev Gripper monterad på lastbilskranen.
”När jag letade efter lösning blev jag förvånad över att träffa producenter på marknaden utan grundläggande CE-godkännande,” säger Jarmo Maunu. ”Så de leverantörerna var definitivt inte ett alternativ. Men det gjorde egentligen ingen skillnad. ”
Han förklarar vidare:” Vi valde Gripper med Trepunktsgrepp för våra anställda, vilket var det säkraste och bästa alternativet. ”
Trepunktsgreppet säkerställer både ett mycket säkrare grepp som håller däcket ordentligt på plats. När trycket fördelas runt däcket, deformeras det inte, vilket gör att däcket tas bort eller monteras på fälgen lättare och det ger mindre belastning på däcket.
Det unika ringhanteringsverktyget är en annan exklusiv funktion som endast finns på Gripper trepunktsgrepp, vilket gör det möjligt att hantera både sidoringar och band i stället för att som tidigare behöva göra det manuellt.
”På installationsjobbet där jag fick den här idén, kunde vi ha sparat 18 arbetstimmar,” förklarar Jarmo.
Att nu kunna lönsamt leverera och installera däck mer än 25 mil från sitt huvudkontor, med bara en man i lastbilen, öppnar en ny marknad för deras svenska företag, KM Däckservice.
”Kunder i byar som Vuollerim var tvungna att resa 11 mil till närmaste anläggning för att kunna ersätta t.ex. 25 ”däck. Så detta är verkligen en win-win. Föreställ dig: Det som tog två man 8 timmar kan göras med en man på bara 4,5 timme. Med lägre kostnader och kortare produktionsstopp för kunderna har vi nu en mycket bättre chans att vinna ordern! ”Avslutar Jarmo.
KM Däckservice har verkligen visat hur man rullar ut ny
teknik som de valt baserat på 60 års erfarenhet som Jarmo och Kari har på dessa marknader på norra halvklotet.
För mer info, maila gripper@frendix.se
© Copyright Svenska Miljö Logistik